
"Matsvinnsmonstret" - en grå sophink för matrester - med ett ledsamt ansikte på tillsammans med texten "Varje dag som vi äter upp maten blir matsvinnsmonstret mindre och svagare. Hjälper ni till?" på griffeltavlan intill. [Innehållet i fotots yttre kanter är AI-genererat för att skapa en bild i rätt format.]
Målfokuserade matgäster minskar matsvinnet på Bollebygdskolan
Eleverna i F–6 har minskat sitt tallrikssvinn med 20 kilo på kort tid.
Eleverna i F–6 på Bollebygdskolan har visat att små förändringar kan göra stor skillnad. Efter en utmaning från skolköket lyckades eleverna minska sitt tallrikssvinn med hela 20 kilo och det på rekordkort tid.
Varje dags minskning har synliggjorts för eleverna, vilket har gjort resultatet tydligt och motiverande.
– Inte så svårt. Det är ju bara att äta upp det som ligger på tallriken, kommenterade en elev.
Syftet med utmaningen är inte att eleverna ska ta mindre mat av rädsla för att lämna rester, utan att tänka på att ta lagom mycket från början. Det går alltid bra att ta om för den som fortfarande är hungrig.
Och just det verkar eleverna ha tagit fasta på. Istället för att maten hamnar hos “matsvinnsmonstret” hamnar den nu där den hör hemma – i magen.
Som belöning för det fina resultatet har eleverna fått isglass, något som uppskattats mycket. Utmaningen har dessutom klarats av vid två tillfällen, vilket inneburit glass två gånger.
Nu har även högstadiets elever fått samma utmaning. Där väntar en pannkaksservering som belöning när målet är uppnått.
Arbetet med att minska matsvinnet är en del av kommunens mål inom både avfallsplanen och satsningen Klimat 2030.
Senast uppdaterad: 2026-05-28 Publicerad av: webbredaktionen@bollebygd.se


