Mobilmeny.

Lex Sarah

Lex Sarah är ett samlingsnamn som innebär att personal i socialtjänsten är skyldiga att rapportera, utreda och åtgärda missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden i verksamheten.

Skyldigheten att rapportera gäller all personal som arbetar enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Lex Sarah är en del av det systematiska kvalitetsarbetet inom socialtjänsten. Syftet är att verksamheten ska utvecklas och att missförhållanden ska rättas till.

Inte för privatpersoner

Du som privatperson kan inte rapportera enligt lex Sarah. Om det är något du inte är nöjd med kan du istället lämna synpunkter. I första hand vänder du dig direkt till den verksamhet som det handlar om. Du kan också lämna synpunkter här på Bollebygd kommuns hemsida eller kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Att utreda rapporter enligt lex Sarah

I Bollebygds kommun är det utvecklingsledare som utreder rapporter som kommit in enligt lex Sarah.

När en rapport om missförhållande eller risk för missförhållande har kommit in ska verksamheten omedelbart åtgärda det som situationen kräver. Efter det utreder utvecklingsledaren vad som har hänt, varför det har hänt och vad man kan göra för att förhindra att något liknande händer igen.

Syftet med utredningen är att förbättra kvaliteten i verksamheten och att samla kunskap i organisationen för att förhindra att samma sak händer igen.

Vid allvarligt missförhållande

Om bedömningen är att det varit ett allvarligt missförhållande eller stor risk för allvarligt missförhållande anmäler förvaltningschefen händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. IVO:s uppgift är att granska utredningen för att se om den har följt de regler som finns och om verksamheten har åtgärdat det som behövts för att förhindra att liknande händelser inträffar igen.