Mobilmeny.

SIP Samordnad individuell plan

Sedan 2010 står det i socialtjänstlagen, SOL, och hälso- och sjukvårdslagen, HSL, att personer som behöver insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård kan få en samordnad individuell plan (SIP).

Varför gör man en SIP?

Personal inom socialtjänst och hälso- och sjukvård ska starta arbetet med en SIP när de bedömer att den enskilde behöver samordnade insatser. Den enskilde och närstående kan också ta initiativ till en SIP. Personen som berörs

  • blir delaktig och får inflytande
  • får en sammanhållen vård och omsorg
  • får översikt över vem som gör vad
  • får en ansvarig samordnare
  • känner sig tryggare

En SIP skapar också trygghet för de olika verksamheterna som jobbar med personen, alla vet vem som gör vad.

Vem får en SIP?

Alla personer som har behov av samordnade insatser kan få en SIP. För äldre personer kan det vara så att man har kontakt med sjukhuset, primärvården, hemsjukvården och hemtjänsten. För barn kan det till exempel handla om kontakter med skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin. För personer som finns mitt i livet kan kontakterna till exempel vara hos Försäkringskassan, socialtjänsten och Arbetsförmedlingen.

Samtycke

Utifrån den enskildes behov och de insatser som krävs kallas huvudmännen och inbjudna aktörer till mötet.
Den enskilde är med och bestämmer om samtycke kan ges till inbjudna aktörer.
Samtycke är tidsbegränsat till och med uppföljningsmötet av SIP.

Behöver du en SIP?

Om du tycker att dina insatser behöver samordnas ska du kontakta chefen för den verksamhet som du har mest kontakt med och be om en SIP.