Anlägga nytt enskilt avlopp

Att anlägga nytt enskilt avlopp eller ändra ett befintligt avlopp är en tillståndspliktig verksamhet. Man får inte starta arbetet med eller ta i bruk avloppet innan man fått ett tillstånd av Bygg- och miljöenheten. Tänk på att ansöka om tillstånd i god tid innan du tänkt starta arbetet.

Att anlägga nytt enskilt avlopp eller ändra det befintliga


Innan du fyller i ansökan:

  • Kontakta entreprenör som kan genomföra anläggningsarbetet.
  • Läs på angående tekniker som kan vara aktuella för din fastighet. Kontakta gärna en VA-konsult eller en entreprenör för råd, se tips på entreprenörer härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Du kan hitta mycket information hos Avloppsguidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bygg-och miljöenheten behöver följande handlingar vid ansökan:

  • Komplett ansökan inklusive de bilagor som behövs för att beskriva hur just ditt avlopp ska anläggas.
  • Karta (situationsplan) över fastigheten med inritat avlopp och skyddsavstånd till egen dricksvattenbrunn och grannars, ev. bergvärmeanläggning, ytjordvärme, avstånd till tomtgräns, diken, vattendrag och väg. Du kan beställa karta här. Tänk på att ange avstånden mellan anläggningen och vattentäkter etc direkt i kartan.

Skicka alltid in:

Skicka dessutom in den eller de av nedanstående bilagor som beskriver hur du tänkt anlägga avloppet:

 

Normal ärendehantering

Ladda ned ansökningshandlingar eller kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen, bygg-och miljöenheten för att få information och ansökningshandlingar. Kontakta gärna en entreprenör eller VA-konsult som hjälpa till med planeringen.

Skicka in en komplett ansökan till bygg- och miljöenheten.

Kontakta bygg- och miljöenheten när en provgrop är grävd. En inspektör gör då ett platsbesök. Provgropen visar markens genomsläpplighet och ev. grundvattennivå. Det kan även bli aktuellt med kompletterande undersökningar såsom en siktanalys.

Tillsammans med inspektören diskuteras anmälan, provgropsresultat och vilken anordning som är lämplig på den tilltänkta platsen för avloppsanläggningen.

Efter granskning bedömer inspektören om det finns grannar som berörs av anläggningen. Bygg- och miljöenheten kontaktar i så fall dessa och ger dem tillfälle att yttra sig innan beslut kan fattas.  Därefter fattas beslut om godkännande eller avslag av ansökan. Beslutet meddelas sökande och de som yttrat sig. Ett tillstånd är tidsbegränsat och upphör att gälla om arbetet inte påbörjats inom två år eller slutförts inom fem år.

Överklagande

Sökanden samt berörda grannar har möjlighet att överklaga beslutet inom tre veckor från att man tagit del av det. Det är därför viktigt för den sökande att avvakta överklagningstidens utgång innan arbetet påbörjas för att inte riskera att tillståndet dras tillbaka.

Kontrollrapport

Innan avloppet tas i bruk ska sökanden tillsammans med entreprenören skicka in blanketten "kontrollrapport" tillsammans med dokumentation över anläggningsarbetet. I rapporten intygar man att anordningen utformats i enlighet med beslutet. Du får kontrollrapporten och en checklista över vad som måste dokumenteras ihop med ditt tillståndsbeslut. Bygg- och miljöenheten granskar rapporten och dokumentationen, och skickar därefter ett granskningsintyg och anläggningen är klar att tas i bruk.


Avgift för tillstånd vid normal handläggning

Antal hushåll

Timmar

Ansökan för ett hushåll (1-5 PE)

7.5

Ansökan för två till fem hushåll (6-25 PE)

9

Ansökan för sex eller fler hushåll (26-100 PE)

15

Timavgiften för 2018 är 860 kr.