Mobilmeny.

Anmälan om störning

Problem med störningar, så kallade olägenheter, kan handla om olika saker. Det kan exempelvis handla om fukt och mögel i en bostad, störande rök från eldning, buller från vägar eller verksamheter, eller nedskräpning. Miljöavdelningen handlägger klagomål från allmänheten som rör hälsa eller miljö med syfte att undanröja olägenheter.

Vad är en olägenhet?

Med olägenhet avses en störning som inte är ringa eller helt tillfällig och som kan påverka människans hälsa menligt. Det kan exempelvis handla om vedeldning, buller från fläktar och restauranger, höga ljudnivåer, mögel, låg temperatur, bristande ventilation, dålig lukt eller liknande bostadshygienfrågor.

Enligt Miljöbalken är fastighetsägare eller verksamhetsinnehavare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra uppkomsten eller undanröja olägenheter för människors hälsa.

För att ett klagomål ska kunna handläggas måste störningen vara pågående, d.v.s. inte tillfällig. Störningen ska också utgöra en risk för olägenhet för människors hälsa eller miljö enligt miljöbalken. Störningar som har pågått tidigare men inte pågår nu handläggs inte.

Har du varit i kontakt med den som orsakar störningen?

Innan du gör en anmälan bör du om möjligt själv kontakta den som orsakar störningen och berätta att du är besvärad. Fastighetsägaren eller den som orsakat störningen får då vetskap om besvären och kan ge upplysningar om eventuellt planerade åtgärder. Den ansvariga bör få en skälig tid på sig att utreda störningen och vidta åtgärder.

Om problemet inte går att lösa trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla dina klagomål till miljöavdelningen i Bollebygds kommun.

Hur anmäler jag ett klagomål?

Du kan skicka in ditt klagomål med brev, e-post eller genom att ringa in till miljöavdelningen under våra telefontider. Du kan använda dig av blanketten anmälan om störning. Skicka in din anmälan med en så utförlig beskrivning som möjlig av den olägenhet du vill anmäla. Om klagomålet berör en viss plats kan du bifoga en karta för att förenkla vår handläggning. Om störningen pågår vissa tider på dygnet eller vissa dagar i veckan ska du fylla i en störningsdagbok med datum, tidpunkt och vilken typ av störning det handlar om. Dagboken bör fyllas i under tre veckors tid. Skicka med dagboken i din anmälan. Då är det enklare för oss att utreda ditt ärende.

Du har rätt att vara anonym i din anmälan. Väljer du att vara anonym blir det ofta svårare att utreda klagomålet effektivt då vi inte kan ta kontakt med dig för att få mer uppgifter. Det blir även svårare att ge dig återkoppling i ärendet. Du kan inte vara anonym om du skickar in ett klagomål via e-post, eftersom e-postadressen blir en allmän handling när den inkommer till myndigheten. Om du vill lämna en anonym anmälan via telefon måste du ringa från dolt nummer.

Observera att både ditt klagomål och andra handlingar du lämnar in till oss utgör allmän handling som vanligtvis är offentlig och därmed kan lämnas ut på begäran.

Handläggning av ärendet

När din anmälan inkommer till miljöavdelningen kommer vi utreda om störningen är en olägenhet enligt miljöbalken eller inte. I första hand kommer den som det klagats på informeras om klagomålet via ett brev eller telefonsamtal. Vid kontakten ges den som orsakar störningen information om ärendet och uppmanas att själv åtgärda det som upplevs som ett problem.

Om ingen åtgärd vidtas och den klagande fortfarande upplever störningen görs sedan ett eller flera platsbesök. Därefter görs en bedömning om störningen utgör en olägenhet för människors hälsa eller om det finns en risk för miljön.

  • Om miljöavdelningen bedömer att det inte handlar om en olägenhet eller finns en miljörisk avslutas ärendet. Beslut om detta skickas till den klagande, du har rätt att överklaga detta beslut.
  • Om störningen bedöms som en olägenhet eller en risk för miljön fattar vi beslut att den som orsakat störningen (eller markägaren, vid nedskräpning) ska vidta åtgärder.